PNRAS

/PNRAS
PNRAS2025-06-26T16:27:20+03:00

DESCRIEREA GENERALĂ A PROIECTULUI

Proiectul PNRAS (Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar) este un program susținut de Ministerul Educației, parte din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) privind prevenirea și reducerea abandonului școlar, reprezentând o inițiativă dedicată sprijinirii elevilor care se află în risc de a părăsi prematur sistemul de învățământ, inclusiv celor cu rezultate școlare slabe.

 

PERIOADA DE IMPLEMENTARE

La nivelul școlii, perioada de implementare a proiectului este cuprinsă între 1 august 2024 și 30 septembrie 2026, interval în care vor fi derulate activitățile planificate pentru prevenirea și reducerea fenomenului de abandon școlar, în conformitate cu obiectivele stabilite.

 

SCOPUL PROIECTULUI

Acest proiect are ca scop creșterea ratei de retenție școlară prin implementarea unor măsuri integrate care vizează atât elevii, cât și familiile acestora și cadrele didactice.

Prin activități de consiliere, suport educațional suplimentar, implicarea comunității și parteneriate cu instituții locale, proiectul urmărește să ofere un mediu școlar incluziv, motivant și adaptat nevoilor diverse ale elevilor. De asemenea, proiectul se concentrează pe identificarea precoce a cazurilor cu risc de abandon și pe intervenții personalizate pentru a preveni acest fenomen.

Implementarea proiectului contribuie la dezvoltarea competențelor sociale și emoționale ale elevilor, la creșterea responsabilității și la promovarea valorilor educaționale, asigurând astfel o șansă reală pentru fiecare copil, indiferent de rezultatele școlare, de a-și continua studiile și de a-și construi un viitor mai bun.

 

OBIECTIVE

  • Identificarea elevilor cu risc de abandon școlar și monitorizarea periodică a situației acestora.
  • Creșterea motivației și implicării școlare a elevilor prin activități extracurriculare și suport personalizat.
  • Sprijinirea familiilor elevilor vulnerabili pentru crearea unui mediu favorabil continuării studiilor.
  • Asigurarea consilierii psihologice și educaționale pentru elevii cu dificultăți de integrare sau adaptare școlară.
  • Colaborarea cu autoritățile locale și alte instituții pentru crearea unui sistem integrat de prevenire a abandonului.
  • Dezvoltarea competențelor cadrelor didactice pentru a identifica și a interveni eficient în cazul elevilor cu risc.

REZULATE AȘTEPTATE

  • Reducerea ratei abandonului școlar în rândul elevilor vulnerabili și a celor cu rezultate slabe.
  • Creșterea motivației și implicării elevilor în procesul educațional.
  • Îmbunătățirea performanțelor școlare prin activități de suport și consiliere personalizată.
  • Dezvoltarea unui mediu școlar incluziv și prietenos, care să susțină diversitatea și nevoile fiecărui elev.
  • Consolidarea colaborării dintre școală, familie și comunitate în prevenirea abandonului școlar.
  • Formarea și dezvoltarea competențelor cadrelor didactice pentru a interveni eficient în cazul elevilor cu risc.

 

ECHIPA DE PROIECT

Echipa de proiect este alcătuită din cadre didactice și specialiști în consiliere educațională, responsabili cu implementarea, monitorizarea și evaluarea activităților prevăzute în cadrul PNRAS. Membrii echipei colaborează pentru identificarea elevilor cu risc de abandon, oferirea de sprijin personalizat și crearea unui mediu educațional incluziv.

Rolul echipei este esențial în asigurarea bunei desfășurări a proiectului, prin coordonarea resurselor și implicarea activă a tuturor părților implicate: elevi, părinți, cadre didactice și comunitate.

 

DESFĂȘURAREA ACTIVITĂȚILOR ȘI REZULTATELE OBȚINUTE

În cadrul proiectului PNRAȘ, școala derulează o serie de activități diverse, menite să sprijine elevii cu risc de abandon școlar, inclusiv pe cei cu rezultate școlare slabe. Acestea includ consiliere individuală și de grup, sesiuni de suport educațional, implicarea familiei, activități recreative și educative, formarea cadrelor didactice, precum și monitorizarea constantă a progresului elevilor. Toate activitățile sunt concepute pentru a crea un mediu școlar primitor și motivant.

1. Consiliere și orientare școlară, terapie psihologică

Sub coordonarea doamnei consilier școlar Copoiu Georgiana, au fost derulate următoarele activități:

  • Clasa V BPuterea conexiunilor: dezvoltare socială prin autocunoaștere
    Rezultate: Sprijinirea orientării vocaționale timpurii și prevenirea abandonului școlar.
  • Clasa VII BExplorând superputerile: autocunoaștere și intercunoaștere
    Rezultate: Reducerea riscului de marginalizare sau bullying.
  • Clasa VIII BConsiliere și orientare profesională
    Rezultate: Prevenirea abandonului școlar prin orientare corectă și sprijin.
  • Clasa VIII APrevenirea și combaterea bullyingului
    Rezultate: Conștientizarea efectelor negative ale bullyingului asupra colegilor și climatului școlar.
  • Clasele VIII A și CPrevenirea exploatării și traficului de persoane
    Rezultate: Creșterea nivelului de informare al elevilor privind traficul de persoane.
  • Clasa VIII AValorile și interesele mele
    Rezultate: Sprijinirea orientării vocaționale timpurii și prevenirea abandonului școlar.
  • Clasa VII APuterea conexiunilor: dezvoltare socială prin autocunoaștere
    Rezultate: Îmbunătățirea imaginii de sine și a încrederii în propriile abilități.
  • Clasa VII BÎnvăț să fiu asertiv
    Rezultate: Creșterea încrederii în sine și a capacității de a spune „nu” fără agresivitate.
  • Clasa V CEmoțiile mele
    Rezultate: Reducerea comportamentelor problematice legate de lipsa controlului emoțional.

2. Parteneriate pentru siguranța școlară și prevenirea comportamentelor de risc

În parteneriat cu Poliția – Departamentul pentru Siguranță Școlară, au fost organizate sesiuni de informare și consiliere pe următoarele teme:

  • Clasele VII A, VII BRăspunderea contravențională și penală a minorilor
    Coordonatori: Matache Melania, Boian Camelia
    Rezultate: Prevenirea absenteismului, violenței și comportamentelor negative prin înțelegerea repercusiunilor legale.
  • Clasele VIII A, B, C și VII A, BPrevenirea și combaterea violenței și consumului de droguri
    Coordonatori: Costin Petre, Vlădescu Sorina, Matache Melania, Grisaru-Berbinschi Aurelia
    Rezultate: Formarea unei atitudini responsabile față de riscurile legate de violență și consum de substanțe.
  • Clasele V–VIIIPrevenirea faptelor comise cu violență, bullying și cyberbullying
    Coordonatori: Danila Cristina, Coman Sabina, Grisaru-Berbinschi Aurelia, Vlădescu Sorina, Nicolae Adrian
    Rezultate: Conștientizarea importanței empatiei, respectului și responsabilității în comunitatea școlară.

3. Activități educative în parteneriat cu ONG-uri (Asociatia Tineri pentru Tineri, Organizatia Salvati Copiii)

  • Clasele V–VIIIȘi noi avem drepturi
    Coordonatori: Matei Andrei, Suciu Andreea, Matache Melania, Grisaru-Berbinschi Aurelia, Pîrvu-Constantin Ana Maria, Cotoară Bogdan, Vlădescu Sorina
    Rezultate: Promovarea unui climat bazat pe respect, cooperare și toleranță.
  • Clasele V–VIIIStop Bullying
    Coordonator: Reiter Mihaela
    Rezultate: Dezvoltarea empatiei, a respectului reciproc și a comunicării nonviolente.
  • Clasele VII–VIIIPrevenirea și combaterea formelor de violență în școală
    Coordonatori: Matache Melania, Matei Andrei, Pîrvu Daiana, Vlădescu Sorina, Boian Camelia
    Rezultate: Dezvoltarea unui climat educațional pozitiv și sigur.

4. Activități de orientare vocațională și profesională (Asociatia Hands Across Romania Protocol de Colaborare MEN-HAR)

  • Clasele VIII A, B, CMeseria – viziunea viitorului meu și Consiliere vocațională
    Coordonatori: Vlădescu Sorina, Matei Andrei, Parvan Daiana
    Rezultate: Conștientizarea importanței alegerii unei cariere compatibile cu personalitatea și abilitățile individuale.
  • Clasele VI A, BȘi eu sunt un model pentru cei mici
    Coordonatori: Reiter Mihaela, Suciu Andreea, Vlădescu Sorina
    Rezultate: Stimularea reflecției asupra viitorului educațional și profesional.
  • Clasele VIII A, B, CPromovare ofertă educațională – Colegiul Tehnic I.N. Socolescu
    Coordonatori: Pîrvu Daiana, Matei Andrei, Vlădescu Sorina
    Rezultate: Informarea elevilor despre specializările și calificările oferite de colegiul tehnic.

5. Excursii de o zi

Pentru clasele V-VIII sunt organizate excursii de o zi cu scop educațional, ce includ vizitarea unor obiective istorice, culturale sau naturale, dar și activități de educație ecologică.

  • Clasele a V-a A, B, C
    Excursie la Curtea de Argeș
    Coordonator: Cotoara Bogdan
    Locație: Curtea de Argeș
    Rezultat: Îmbogățirea cunoștințelor despre istoria și cultura națională, prin vizitarea Mănăstirii Curtea de Argeș și a altor obiective istorice.
  • Clasele a VIII-a A, B, C
    Excursie la Peștera Dâmbovicioarei și Târgoviște
    Coordonator: Vladescu Sorina
    Locație: Peștera Dâmbovicioarei și Târgoviște
    Rezultat: Îmbunătățirea cunoștințelor despre geografie și istorie prin explorarea unui monument natural și a unui fost oraș capitală istorică.
  • Clasele a VI-a A, B și a VII-a A, B
    Excursie la Comana, Giurgiu
    Coordonator: Matache Melania
    Locație: Comana, Giurgiu
    Rezultat: Dezvoltarea spiritului de echipă și colaborare prin activități interactive în aer liber.

6. Susținerea ansamblului sportiv

Se organizează selecții și competiții de fotbal pentru clasele V-VIII, pentru a crește interesul și motivația elevilor față de sport.

  • Selecție echipă fotbal băieți
  • Campionate și competiții locale (ex: Centrul Cultural Mihai Eminescu, Cupa Mihai Eminescu
  • Concursuri de alergare de viteză 50 m pentru clasele V și VI
  • Jocuri de baschet pentru fete la clasele VII și VIII
  • Jocuri de handbal fete
  • Competiții sportive la nivelul școlii
  • Participare la Olimpiada Națională a Sportului Școlar pentru clasele V-VIII

Coordonatori: Matei Andrei, Cotoara Bogdan

Rezultat: creșterea interesului și motivației pentru activitățile sportive.

7. Activități artistice și culturale

Pentru valorizarea elevilor și reducerea riscului de abandon școlar, se organizează activități culturale și artistice legate de sărbători și evenimente importante:

  • Ziua Limbilor Europei (clasa V C) – Coordonator: Grisaru Berbinschi Aurelia
  • Ziua Educației (clasa VI A)Coordonator: Reiter Mihaela
  • Serii tematice precum „File de istorie – Marea Unire”, „O, ce veste minunată!”, „Recitindu-l pe Eminescu”, „Primăvara și eternal feminin”, concerte religioase (clasele VI A și VII A) – Coordonator Reiter Mihaela

Rezultat: Reducerea riscului de abandon școlar, prin oferirea unor contexte alternative de valorizare a elevului, dincolo de rezultatele academice

8. Activități de prevenire și consiliere

Se organizează sesiuni de informare și consiliere pentru elevi și părinți, cu scopul creșterii motivației și sprijinului în procesul educațional:

  • Prevenirea dependențelor (droguri, alcool, fumat, jocuri de noroc etc.) clasa a VIII-a A,B,C – Coordonator: Zăgrai Gavrilă

9. Concursuri și olimpiade

Elevii participă la diverse competiții școlare, obținând premii și mențiuni, fapt ce le dezvoltă motivația și încrederea:

  • Concursuri de matematică (Lumina Math, UPPER SCHOOL) – Coordonator: Boian Camelia
  • Concurs arte vizuale „Casa fantastică”Coordonator: Preda Raluca
  • Olimpiada la limba și literatura românăCoordonator: Pîrvu Constantin Ana-Maria
  • Olimpiade limba engleză și francezăCoordonatori: Matache Melania, Vladescu Sorina, Grisaru-Berbinschi Aurelia
  • Olimpiada de Religie OrtodoxăCoordonatori: Cristea Mariana, Samson Daniel
  • Concursuri COMPER la limba română (etapele I și II) – Coordonator: Pîrvu Constantin Ana-Maria
  • Rezultate notabile: premii I, II, III, medalii și mențiuni.

10. Consiliere și educație parentală

Au fost organizate sesiuni de consiliere individuală și de grup pentru părinți, vizând teme educaționale și sprijin în dezvoltarea unei atitudini pozitive față de școală

  • Metode și tehnici de învățare rapide și eficiente
  • Atitudinea față de școală: trinomul profesor–părinte–elev
  • Cum îi ajutăm pe copii să-și descopere potențialul?
  • Cum motivăm copiii să învețe?
  • Consiliere părinți: pregătirea psihologică pentru Evaluarea Națională
  • Învățământul dual, locuri speciale pentru romi și CES
  • Formarea unei atitudini pozitive față de școală
  • Întâlniri individuale cu părinții – rezultate simulare EN

Coordonatori: diriginții claselor V-VIII

Rezultate: Creșterea motivației și interesului față de studiu, îmbunătățirea performanțelor școlare, reducerea absenteismului, implicarea părinților în educația copiilor.

11. Cursuri de formare si perfecționare pentru profesori

  • PAN-EU Conference on digital education
  • Din culisele matematicii- intre intuitive si abstractizare
  • Program de formare în pedagogia digitală, CCD
  • Cum dezvoltăm creativitatea elevilor?
  • Tehnici creative si de acțiune în evaluarea și intervenția clinică la copii
  • Depășește frica de a învăța: folosește puterea creierului pentru a construi încredere și succes